PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM KARTA PRACY-MIŁOŚĆ Drogi Uczniu! Przeczytaj poniższe zadania. Postaraj się zastanowić nad odpowiedziami. Pytania zaznaczone gwiazdką wykonaj pisemnie. Powodzenia!
- Czym jest miłość? Czy znasz jakieś próby jej definicji?
- *Przeczytaj biblijny Hymn do miłości z Listu św. Pawła do Koryntian. Jak tam wyrażona jest miłość? Wypisz przymioty jakie posiada miłość tam przedstawiona (cierpliwa, łaskawa itp.).
- Czy miłość zawsze oznacza kontakt fizyczny? Sprawdź w słowniku co oznacza zwrot "miłość platoniczna".
- *Jakie znasz rodzaje miłości? Czy kochać można tylko drugiego człowieka.
- Jak myślisz dlaczego motyw miłości jest tak często wykorzystany w sztuce? Zastanów się jakie znasz utwory literackie mówiące o miłości?
- Czy potrafiłbyś wymienić piosenki, które mówią o miłości? Sprawdź w słowniku znaczenie słowa "bard", "trubadur". Dlaczego za bardów uważa się współczesnych, np. Leonarda Cohena czy Edwarda Satachurę?
- Jak myślisz na czym polega fenomen Harlequinów? Dlaczego te książki, uważana za kicz, są wciąż tak popularne?
- *Jakie mogą być skutki miłości?
- dobre- weź pod uwagę chociażby baśnie, np. "Piękna i bestia"
- złe- przypomnij sobie postępowanie Balladyny z utworu Słowackiego;
- *Który rodzaj literacki najczęściej sięga po motyw miłości?
- epika- powieści, opowiadania itp.
- liryka- wiersze
- dramat
- Jak przedstawia się miłość w filmach? Czy często pojawia się ten motyw na ekranach? Może znasz takie filmy jak "Love story", "Przeminęło z wiatrem" czy "Zakochany Szekspir"?
- *Jakie najsłynniejsze pary opisuje literatura? Czy potrafisz połączyć w pary kochanków?
ADAM PENELOPA TADEUSZ RÓŻA TEZEUSZ EWA ODYSEUSZ EURYDYKA TRISTAN JULIA ROMEO ZOSIA ORFEUSZ IZOLDA MAŁY KSIĄŻĘ ARIADNA
- Swe wielkie miłości mieli także wielcy. Czy wiesz, że
- Adam Mickiewicz kochał Marylę Wereszczakównę, której nie mógł poślubić;
- Jan III Sobieski kochał królową Marysieńkę- swą żonę, czego dowód dawał w litach pisanych z wojny;
- Petrarka wielbił i czcił Laurę;
- Poetka-Halina Poświatowska mimo śmiertelnej wady serca, poślubiła równie ciężko chorego człowieka;
- Pamiętaj, ze w literaturze wiele też miejsca poświęcono miłości rodzicielskiej. Przypomnij sobie mit o Demeter i Korze, mit o Niobe, treny Jana Kochanowskiego czy ślepą miłość matki Balladany. Przypomnij sobie ból Matki Boskiej pod krzyżem (możesz wyjaśnić słowo "pieta").
- Pamiętaj, że miłość może być:
platoniczna, zakazana, tragiczna, wielka, wzajemna, szalona, nieszczęśliwa, idealna, czysta, prawdziwa, głęboka, burzliwa, spokojna, piękna, rodzicielska, bezgraniczna;
- * Pogrupuj podane poniżej wyrazy na synonimy miłości (wyrazy bliskoznaczne) i antonimy miłości (wyrazy o przeciwnym znaczeniu). W razie wątpliwości skorzystaj ze słownika
afekt, sentyment, brak uczucia, uczucie, obojętność, niezaangażowanie, zakochanie się, wrogość, durzenie się, umiłowanie, niechęć, awersja, odraza, zaangażowanie się, kochanie, słabość do kogoś, przywiązanie, nienawiść, wstręt, przywiązanie, pogarda, namiętność, poryw serca, obrzydzenie; SYNONIMY ANTONIMY
- *Wyjaśnij związki frazeologiczne:
- miłość niejedno ma imię;
- miłość od pierwszego wejrzenia;
- smalić cholewki;
- robić maślane oczy:
- *Przeczytaj uważnie wiersz i wykonaj polecenia.
Kto chce, bym go kochała Kto chce, bym go kochała, nie może być nigdy ponury i musi potrafić mnie unieść na ręku wysoko do góry. Kto chce, bym go kochała, musi umieć siedzieć na ławce i przyglądać się bacznie robakom i każdej najmniejszej trawce.
I musi też umieć ziewać, kiedy pogrzeb przechodzi ulicą, gdy na procesjach tłumy pobożnie idą i krzyczą. Lecz musi być za to wzruszony, gdy na przykład kukułka kuka lub gdy dzięcioł kuje zawzięcie w srebrzystą powłokę buka.
Musi umieć pieska pogłaskać i mnie musi umieć pieścić, i śmiać się, i na dnie siebie żyć słodkim snem bez treści, i nie wiedzieć nic, jak ja nie wiem, i milczeć w rozkosznej ciemności, i być daleko od dobra, i równie daleko od złości.
(Maria Pawlikowska- Jasnorzewska)
I Trzecia strofa wiersza zawiera:
- 12 czasowników, 7 rzeczowników, 7 spójników;
- 8 czasowników, 7 rzeczowników, 7 spójników;
- 8 czasowników, 11 rzeczowników, 7 spójników;
- 12 czasowników, 11 rzeczowników, 9 spójników;
II Co oznacza poetyckie podsumowanie utworu: "być daleko od dobra, i (...) od złości"?
- Nie rozumieć, czym jest dobro i zło.
- Być zwyczajnym, nieidealnym, ludzkim- mieć wady i zalety.
- Szukać celu w życiu.
- Uczyć kogoś życiowych zasad.
III Który zwrot jest epitetem.
- pieska pogłaskać;
- pogrzeb przechodzi;
- srebrzysta powłoka;
- kuje zawzięcie;
IV Opisz w kilku słowach, jaki powinien być ten, kogo pokocha podmiot liryczny.
- *Napisz pracę literacką na jeden, dowolnie wybrany temat.
- Czy w dobie Internetu, pośpiechu jest jeszcze czas na miłość? Twój sąd na ten temat.
- Jesteś Julią (Romeem). Napisz list miłosny do swego (swej) lubego (lubej).
- Miłość- raduje czy unieszczęśliwia? Co sądzisz na ten temat. Swe rozważania poprzyj przykładami z literatury.
- "Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu"- o jakich uczuciach powiedziałbyś w ten sposób?
Opracowała Olga Łącka |